Lezingen

4 oktober 2017  Jan Wisse - "Het meisje met parel en het meisje in de vaas"

Op woensdag 4 oktober neemt Jan Wisse ons mee in de aspecten van de Hedendaagse beeldende kunst tegen de achtergrond van de 17e eeuwse schilderkunst. Heen en weer springend tussen heden en verleden belicht Jan Wisse in zijn lezing in woord en beeld het werk van schilders van de 17e eeuw en daarmee de vaak verrassende verbanden van hedendaagse kunstwerken.Het eigen werk van Jan Wisse komt in dit kader ook aan bod, bijvoorbeeld waar het gaat om het werken met licht in het schilderij en citaten uit klassieke schilderijen.

Jan Wisse, beeldend kunstenaar, woont en werkt in Delft en werkt samen met galeries in Europa en Zuid-Oost Azië. Naast zijn werk als beeldend kunstenaar geeft hij ook schildercursussen bij De VAK, centrum voor de kunsten in Delft.

Praktische informatie

Datum: woensdag 4 oktober 2017
Inloop: 19:30 uur
Aanvang lezing: 20:00 uur
Locatie: Vermeer Centrum Delft, Voldersgracht 21
Prijs: 5 euro p.p. (geen voorverkoop, aanmelding niet nodig)

Na afloop van de lezing is het mogelijk het Vermeer Centrum Delft te bekijken.

Geïnteresseerd in meer lezingen? Word vriend van ons centrum voor € 30,00 en bezoek alle lezingen gratis.

Schrijf de laatste data ook alvast in de agenda:

  • woensdag 8 november: Wim van Leeuwen (initiator Vermeer Centrum Delft): het gezin Vermeer

Houd onze site en Facebook pagina in de gaten voor actuele informatie.


Eerdere lezingen:

7 september 2017 Gregor Weber - "De schilderijen in Vermeers interieurs"

Op donderdag 7 september vond de vierde lezing plaats en nam Gregor Weber (hoofd afdeling beeldende kunst van het Rijksmuseum) ons mee in het verhaal "De schilderijen in Vermeers interieurs".

6 juni 2017 Irene Jacobs - “Het Delft van Johannes Vermeer”

Op dinsdag 6 juni vond de derde lezing plaats en nam Irene B. Jacobs, vicevoorzitter van Delfia Batavorum en conservator in het Maritiem Museum Rotterdam waar zij tentoonstellingen maakt en onder meer zorgt voor de collectie schilderijen, prenten en tekeningen, ons mee in "Het Delft van Johannes Vermeer". Eén van haar voorliefdes binnen de maritieme geschiedenis is die van de VOC in de 17de en 18de eeuw en deze kwam dan ook tot uiting in de lezing voor het Vermeer Centrum Delft. Zij ging in op de stad Delft waar Johannes Vermeer woonde en werkte: hoe zag de stad er in zijn tijd uit, hoe was de bevolking opgebouwd en wat voor bedrijvigheid was er? En daarbij ontbrank de VOC-kamer Delft zeker niet.

2 mei 2017 Bob Ursem - "Waar, waarom en welke verfstoffen uit planten zijn te vinden in schilderijen van Vermeer?"

Op dinsdag 2 mei vond de tweede lezing plaats en nam Bob Urseum ons mee in het verhaal "Waar, waarom en welke verfstoffen uit planten zijn te vinden in schilderijen van Vermeer?". Schilderijen uit de tijd van Vermeer zijn zeer kleurrijk. Maar niet alle verfstoffen zijn bruikbaar in schildertechnieken. Pigmenten uit mineralen zijn de belangrijkste grondstoffen. Maar ook planten speelden een rol in het kleurenpalet van Vermeer. In die tijd werd vooral gewerkt met primaire basiskleuren blauw, geel en rood naast plantenextracten voor bruin en zwart. De kleur groen kwam voort uit het samenstellen van blauw en geel. Pigmenten van planten werden vooral benut voor het kleuren van kledingstoffen en kwamen maar zelden terecht op het doek van de schilder, maar waarom? Welke kleuren waren toen zeldzaam en waarom?

6 april 2017 Guy van Hoek - “Portretten in het licht van Vermeer”

Op donderdag 6 april vond de eerste lezing plaats en nam Guy van Hoek ons mee in de geheimen van het licht in portretten. Aan de hand van onder andere eigen foto’s en van foto’s van leden van de fotoclub FC’59, liet hij zien hoe Johannes Vermeer inspireert. Guy van Hoek is in deeltijd werkzaam bij een reclamebureau. In zijn vrije tijd is hij fotograaf en lid van fotoclub FC ’59. Daarnaast is hij eigenaar van de Stichting HuisKinesis, een foto-expositieruimte voor “liefhebber fotografen”.

Menu
NL EN